27ژوئن 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Science Translational منتشر شده است، مصرف داروی سیالیس (تادالافیل) که به طور گسترده برای اختلال نعوظ تجویز می شود، با بهبود سلامت قلب مردان - نه زنان - مبتلا به دیابت نوع 2 و یک بیماری قلبی به نام کاردیومیوپاتی، مرتبط است.

در حالی که سیالیس در ابتدا برای اختلال نعوظ در مردان تایید شده بود، این دارو و داروهای مرتبط با آن برای مزایای بالقوه ی دیگر از جمله سلامت قلب و عروق در حال بررسی هستند، زیرا عملکرد اصلی آنها بهبود جریان خون در آلت تناسلی است. افراد مبتلا به دیابت یک جمعیت طبیعی برای مطالعات مربوط به استفاده های جدید از داروهای اختلال نعوظ هستند، زیرا دیابت با چندین پیامد سلامتی ضعیف مرتبط است، مطالعات می توانند تأثیر مصرف داروهایی مانند سیالیس را بر عملکرد کلیه، سلامت قلبی عروقی و کنترل قند خون بررسی کنند. در واقع، یک مطالعه ی آزمایشی کوچک که در اوایل سال جاری منتشر شد، نشان داد که در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 و اختلال نعوظ، مصرف روزانه سیالیس با بهبود اندکی در کنترل قند خون همراه است.

در مطالعه ی اخیر، محققان علاقه مند به بررسی تأثیر مصرف سیالیس بر سلامت قلب در مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع 2 و کاردیومیوپاتی بودند، در این بیماری پمپاژ خون توسط عضله قلب دشوار شده و معمولاً قلب بزرگ می شود و تحت تأثیر سایر تغییرات ساختاری قرار می گیرد. شرکت کنندگان 122 فرد 45 تا 80 ساله با دیابت نوع 2 به خوبی کنترل شده بودند.

سیالیس با برخی بهبودهای قلبی در مردان مرتبط است

شرکت کنندگان به طور تصادفی به مدت 20 هفته روزانه 20 میلی گرم سیالیس یا دارونما (قرص غیرفعال) مصرف کردند. پس از این دوره ، تورشن قلبی[1]- معیاری از چرخش قلب هنگام تپش- در مردان دریافت کننده ی سیالیس بهبود یافت، با کاهش متوسط ​​3.40 درجه، در حالی که زنان این مزیت را از مصرف دارو را تجربه نکردند. در مردان همچنین به طور متوسط ​​1.19 درصد کاهش فیبر عضلانی مشاهده گردید، در حالی که در زنان اینطور نبود. این اندازه‌گیری‌ها با اکوکاردیوگرافی، یک تکنیک تصویربرداری برای قلب که از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر متحرک در زمان واقعی استفاده می‌کند، انجام شد.

با این حال، مصرف سیالیس هم در مردان و هم در زنان، برخی دیگر از شاخص‌های سلامت قلب یا کلیه را بهبود ‌بخشید، از جمله نشانگرهای خونی خاصی که نشانگر بهبود کاردیومیوپاتی، آلبومینوری (پروتئین در ادرار، شاخص عملکرد کلیه‌ها) و شاخص مقاومت شریان کلیه(یکی دیگر از معیارهای عملکرد کلیه) بودند. بنابراین ممکن است که مصرف سیالیس بتواند پیامدهای قلبی عروقی را در مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد و مزایای بارزتری برای کاردیومیوپاتی در مردان مبتلا به این بیماری داشته باشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف داروهایی از خانواده ی دارویی سیالیس می تواند راهبردی برای هدف قرار دادن عوارض قلبی و کلیوی دیابت نوع 2، با پاسخ های وابسته به جنس و بافت ارائه دهد. اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا درک بهتری از سایر انواع مشکلات قلبی عروقی که به احتمال زیاد از این درمان سود می برند، بدست آوریم و مزایای خاص این داروها را که ممکن است مختص مردان یا زنان باشد، بررسی نماییم.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/27/cialis-may-improve-heart-health-in-men-with-type-2-diabetes/

 



[1]cardiac torsion